دنیایی از مطالب مفید

دنیایی از مطالب مفید

دنیایی از مطالب مفید

دنیایی از مطالب مفید

سوکت اتصال کابل به دستگاه ECG چیست؟

مدار الکتریکی محافظ تقویت کننده: دستگاه‌های الکتروشوک و الکتروکوتر باعث اعمال ولتاژهای بالایی به بدن می شوند. با توجه به اینکه همزمان با کار این دستگاه‌ها، نیاز به ثبت ECG نیز هست؛ لذا نیاز به مداری داریم تا از تقویت کننده محافظت کند.

ولتاژ آتش: به ولتاژی می گویند که اگر به دو سر لامپ نئونی اعمال شود، مقاومت آن تغییر کرده و به صورت یک اتصال کوتاه در مدار عمل می کند. طبق استاندارد AAMI ‌جریان ورودی تقویت کننده نباید از 50 میکروآمپر تجاوز کند. لذا برای این مقصود از دیودهایی استفاده می شود که در حالت عادی مقاومت کمی دارند ولی با افزایش جریان ورودی مقاومتشان افزایش یافته و نمی گذارند جریان ورودی به تقویت کننده از این حد تجاوز کند. 

3- صفحه نمایش: صفحه نمایش از قسمت‌های الزامی دستگاه نیست و در مدل‌های قدیمی و برخی از مدل‌های جدید نیز از ابزارهای دیگری برای نمایش اطلاعات سود می جویند. صفحه های نمایش به کاررفته در انواع مختلف ECGهای موجود در بازار از نوع LCD های سیاه و سفید تک خطی یا گرافیکی و نیز LCDهای رنگی هستند و بسته به نوع و مدل دستگاه از آن‌ها برای نمایش تنظیمات دستگاه و در برخی مدل‌ها نمایش خروجی ECG گرفته شده از بیمار، استفاده می‌شود.

 ‌4- برد تغذیه (power): این برد وظیفه تبدیل ولتاژ برق شهری را به ولتاژ مورد نیاز دستگاه برعهده دارد و بسته به نوع دستگاه از قسمت‌های مختلفی تشکیل می شود که عمده ترین آن‌ها به شرح زیر است:

 سلکتور V 110/220  ( فقط در بعضی از مدل‌ها )

 فیوز محافظ ( فقط در بعضی از مدل‌ها )

 مدارات ایزولاسیون

 ترانس کاهنده یا اتوترانس کاهنده 

 مدارات یکسو کننده 

 مدارات تثبیت کننده 

 فن ( فقط در بعضی از مدل‌ها )

ورودی برق DC ( فقط در بعضی از مدل‌ها )

 ‌5- باطری: اغلب ECGهای موجود علاوه بر استفاده از برق شهری، از یک باطـری قابل شارژ نیز به جهت تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه در مواقعی که استفاده از برق شهری ممکن نیست سود می جویند.


انواع باطری هایی که در  ECGهای گوناگون به کار می‌روند عبارتند از:

باطری های نیکل کادمیوم NI-Cd

 باطری های سرب اسید  SLA

6- چاپگر یا ثبات (RECORDER): به جهت چاپ اطلاعات ECG گرفته شده از بیمار بر روی کاغذ، از این سیستم استفاده می شود و شامل قسمت‌های زیر است:

 رسام : که وظیفه ثبت اطلاعات را بر روی کاغذ به عهده دارد و از لحاظ نحوه ثبت اطلاعات به گونه های زیر تقسیم بندی می‌شود:

- رسام‌های دارای قلم‌ جوهری  

- رسام‌های دارای قلم‌حرارتی 

- رسام‌های ماتریس حرارتی یا کریستال حرارتی (امروزه به دلیل مزایای مختلفی که دارد، از دو مدل دیگر پرکاربردتر است. بسته به نوع دستگاه می‌تواند در آن واحد یک یا چند موج را بر روی کاغذ رسم کند.)

 سیستم تغذیه کاغذ: وظیفه تامین کاغذ مورد نیاز رسام را به جهت رسم نمودار ECG و با سرعت مورد نظر اپراتور به عهده دارد. برای این کار از یک موتور DC ‌استفاده می‌شود که برای تغییر سرعت آن، ولتاژ کاری آن را به وسیله مدارات کنترلی تغییر می دهند. برای هدایت کاغذ از مخزن تا مقابل رسام و درنهایت خروج آن از دستگاه، از یک سری غلطک و چرخ‌دنده استفاده می شود.

 مخزن کاغذ: کاغذ مورد نیاز چاپگر را در خود ذخیره می‌کند. 

 سنسور کاغذ: وجود کاغذ را در مخزن کاغذ بررسی کرده واتمام آن‌را به وسیله آلارم به اپراتور اعلام می کند.  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.